Методична робота




Конспект відкритого уроку 
з літературного читання в 3-му класі

                             Організаційна інформація
Предмет        Українське читання
Тема уроку   «Раз добром зігріте, наше серце вік не прохолоне»
                     А.Дімаров «Для чого людині серце»
Клас            3-А клас
Автор уроку: Золотухіна Надія Григорівна, вчитель початкових класів.
Освітня установа: Бердянська гімназія №3 « Сузір'я».
Коротка характеристика класу: в 3-А класі 21 учень. Серед них 8 дівчат і 13 хлопців.
7 учнів навчається на високому рівні, 13-на достатньому, 1-на середньому. Більшість учнів класу має високий рівень інтелектуального розвитку та розвитку пізнавальних інтересів. Діти допитливі, активні, доброзичливі.

                                   Методична інформація
Тип уроку:урок відкриття нових знань.

Цілі уроку: продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки, формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом, вчити самостійно визначати завдання уроку, головну думку і персонажів твору, розвивати мову і мислення дітей, збагачувати їх новими словами, виховувати прагнення робити добро,співчуття до ближнього.

Обладнання і матеріали:малюнки дерев’яного чоловічка,сердець і виразів обличчя,
сигнальні картки, мультимедійне обладнання, мультимедійна презентація, аудіозапис,  тренувальні таблиці з читання, конверти  із завданнями для учнів

Докладний конспект уроку
I.                  Організаційний момент
 Діти, я рада вас вітати на нашому уроці літературного читання. Сьогодні до нас завітали гості. А гостям завжди ми раді.
   Тож давайте розпочнемо наш урок з привітання – побажання.

  Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці:
 — Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
 — Лийся, мов з відра!
 Гостям усміхаюся
— Зичу їм добра!
Отже, ми побажали всім добра. Тому я сподіваюсь, що наш урок буде саме таким. Із  цих промінчиків добра, що засвітились на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.
2. Настрій на урок
Починаємо урок
 Кожен з вас приготувався
  Якнайкраще постарався.
            Перед вами цікаві завдання
        Тож бажаю успіхів у навчанні.

3.Очікування від уроку
— Що ви бажаєте досягнути на цьому уроці, чого очікуєте?
(Отримати нові знання, гарну оцінку, щоб було цікаво…)
Це все складові успіху кожного з вас.
Що для цього треба, якими треба бути на уроці?
   Проведемо вправу «Кола на воді» . Підберіть необхідні якості до кожної букви слова.
-         Якщо  ви будете саме такими, то урок наш буде творчим, продуктивним, цікавим і трохи  казковим.

Девіз нашого уроку:
 Нехай  не погасне бажання у вас  творити добро на планеті Земля.
Мовленнєва розминка
— Щоб  виразно,  з  інтонацією  читати треба  вміти керувати своє дихання, артикуляцію та дикцію. Сядьте рівненько, розправте груди, а отже, й легені.
1. Виконаємо вправи по зошиту з літературного читання.
Вправа 2 . Зроби вдих через ніс. На  видиху -  називаємо букву.
Вправа 3. Зроби вдих через ніс, затримай дихання.  Швидко видихни повітря через губи трубочкою так, ніби хочеш загасити свічку.
 3.  Робота над скоромовкою
-         Скоромовки  налагоджують ритмічність дихання. Промовляємо цю скоромовку спочатку  в повільному темпі. Промовте її ще раз в  помірному, а потім швидкому темпі,  щоб  вимова  була  чіткою  й  чистою. 
Крокує Добрик  по планеті,
 Виводить кожного з пітьми,
 І впевненим, надійним кроком
 Крокуєм з Добриком і ми.
III. Перевірка домашнього завдання
Ми  закінчили вивчати розділ і зараз проведемо
Тестування « Чи уважний ти читач»
(У кожного на парті -  карта успіху, виберіть правильну відповідь).
1. Як називається розділ?
А) Твори українських письменників    Б) Від слова – до книги  
  В) З чистого джерела народної творчості
2 Кому з персонажів належать ці слова?
-         Де вже миритися? Битися з тобою, іродом проклятим!
А) Кирилові Кожум’яці      Б) Князю      В)  Змію
3.Про кого з  персонажів прочитаних творів можна сказати прислів’ям
“Без  охоти  немає  роботи”?
А) Гриця      Б)  Двох півників             В)Кривеньку качечку
4) Які твори ти прочитав у розділі:
Перевірьте  відповіді за еталоном  і оцініть  себе ,за кожну правильну відповідь 1 бал)
Контроль швидкості читання
За 30 с ви  повинні прочитати надрукований на картках уривок тексту.
      У густому-прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев плем'я дерев'яних чоловічків. Весь свій вік — а жили вони дуже довго — чоловічки оті нічого не робили, бо їм не треба було ні їсти, ні пити, ані зодягатися.
¾   Як ви думаєте, у якому творі може бути такий початок?
¾   Чому так гадаєте? Яка це казка?
¾   Чому це чарівна казка?
¾   IV. Етап підготовки учнів до активного й свідомого засвоєння нового матеріалу
¾   А ми з вами сьогодні починаємо вивчати новий розділ -                       
¾      те ні Лі тур ра    ки каз
Які казки називаються літературними? (Казки, написані автором)
Отже, у цьому розділі вміщені казки укра­їнських авторів: В. Скомаровського, А. Дімарова, О. Зими, І. Калинця, В. Нестайка. Автори у своїх казках описують незвичайні пригоди, дивовижні перетворення. Вони наділяють своїх героїв пози­тивними і негативними рисами. На образах геро­їв учитимемося розрізняти добро і прагнутимемо  стати добрішими, мудрішими, щирішими.
Сьогодні  до нас на урок завітав ось цей дерев’яний чоловічок з казкового лісу. А прийшов тому, що йому дуже хочеться стати справжньою людиною. Його друг, такий самий деревяний чоловічок, сказав йому секрет, що для цього потрібно, але він його забув. Давайте дозволимо йому залишитись на уроці разом з нами. Можливо, він і пригадає.
Відгадування загадки
Все життя воно в нас б’ється
Бува радіє, бува сміється,
Інколи плаче, часом сумує,
Світить, як сонце і всіх нас дивує.
Здогадалися вже, що це?
Це людське гаряче…серце.

Це слово буде основним на нашому уроці.
А що ви знаєте про серце? (Це орган тіла людини)
-Стисніть свою ліву долоньку в кулачок-ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо як бється наше серце.              
«Гронування»
-Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «серце».
                                                                                                                          
 

                                                  СЕРЦЕ


(Душа,почуття,людина,орган,життя,любов,добро,радість,двигун,кров…)
- Ось скільки різних асоціацій у вас виникло.
 Оцініть  себе ,за відгадування загадки і гронування 1 бал)
- Діти, а чому ви  повязали слово «серце» зі словом «життя»?(Бо доки бється серце, доти людина живе)
- Що станеться з людиною, якщо її серце раптом перестане битись?(Вона помре)
-Так, на жаль, як тільки зупиняється серце людини ,вона перестає існувати.
Сьогодні будемо читати казку «Для чого людині серце» Написав її Анатолій Андрійович Дімаров.  
 - Як ви думаєте, про що може йтись у казці з такою назвою?
           Завдання  уроку:
         1.Правильно, виразно, свідомо, швидко читати;
         2.Учитися  аналізувати,  узагальнювати,  робити  висновки  з  прочитаного;
         3. Розвивати мислення і діалогічне мовлення.
         4.Називати головних персонажів казки, давати оцінку їх вчинкам;
         5.Визначати тему і головну думку твору;
Цінування: - Ну а що слід цінувати, ви визначите на уроці.

 VI Етап засвоєння нових знань
1.Читання вступу
2. Робота над віршем “ Казка вигадка… Валентина Бичка
Читання  вірша учнем.
- Що таке казка?
(Казка – це розповідь про якусь незвичайну подію, в її основі видумка, фантазія.)
3 .Довідкове бюро.
Кореспонденти нашого класу знайшли біографію А. Дімарова.
 Розповідь про автора
Анатолій Дімаров народився у 1922 році на Полтавщині в сім’ї хлібороба. За своє життя письменник відчув на собі і жахи голодомору, і  біль Великої Вітчизняної війни. З перших днів війни він пішов на фронт. Був поранений, а потім контужений. Після одужання потрапив в окупацію і став командиром партизанського загону. А у мирний час, писав про те, що пережив. Серед його книг є і твори для дітей. Один з них - казку «Для чого людині серце», ми і будемо сьогодні читати.
Фізкультхвилинка (Пісня «Дорогою добра»)
Словникова робота
Читання слів з правильною постановою наголосу:   
Ø Плем’я                 дошкулити      найлютіший
Ø жевріючи             вагаючись       ненавидіти
Ø крижане              переборола     назбиралося
Ø                        одноплемінників
-А зараз зясуємо значення деяких слів, щоб краще зрозуміти зміст казки. Звернемося до наших помічників. Знайдіть до слів першого стовпчика відповідне значення у другому стовпчику.
племя                                                    здивовано
дошкулити                                             з одного племені
вражено                                                  не роздумуючи
ринуться                                                  рідня,народ спільного походження
не вагаючись                                           завдати шкоди,заморозити
одноплемінників                                     кинуться
безпорадно                                                тліти,слабо горіти
у  розпачі                                                   визначаючи чиїсь дії правильними
схвально                                                   безпомічно
жевріти                                                     у стані безнадійності

Первинне сприйняття тексту
1 частина- читають 2 підготовлені учні
2 частина(діалог)- читають 3 підготовлені учні.
3 частина - читання вчитель
4 частина-  читання ланцюжком
Перевірка первинного сприйняття
- Що вам сподобалось у казці?
- Що не сподобалось?(Що деревяний чоловічок загинув)
- Що вразило?(Серця зберігались в банках і їх давали людям; чоловічок не пошкодував свого життя заради спасіння хлопчика)
- Які персонажі нам зустрілися?(Дерев’яні чоловічки,дівчинка, лікар, хлопчик)
- Як ви зрозуміли, що ж потрібно чоловічкові, щоб стати справжньою людиною?(Мати серце)
-Можливо, це і є те слово, яке забув наш гість?
- Але ж ми почули, що серця бувають різні. Звернемось до казки.
Перевіримо, як ви зрозуміли зміст прочитаного.
V. Етап закріплення нових знань
 Повторне читання другої частини казки і її аналіз
-Знайдіть частину, в якій описано прихід до лікаря чоловічка і дівчинки.
Читання прийомом «Пила»
-Яким було серце злої людини?(Воно було жовте і зморщене)
-А серце байдужої людини?(Блискуче,як пластмасова кулька)
- Чому воно зовсім не зносилося?(Бо воно стукотіло,  але нічого не відчувало)
-Яким було серце людини,  яка дбала тільки про себе?(Похмуре, сіре, важке, наче висічене з твердої каменюки.)
-А у доброї людини?(Велике і світле)
Фізкультхвилинка для очей
Долоньки розім'яти. Я буду любити свої очі. Піклуватися про них. Давати їм відпочинок ,і мої очі будуть служити мені все моє життя. Уявіть собі сонце, море,квіти, пташечку, райдугу. Зажмурили, розслабили, руки опустили. Носиком пишемо И, Ш. Промокнули очки, відкрили, поморгали, прочитали.
Аналіз змісту. Обговорення. Вибіркове читання.
-Як змінилося життя чоловічка після того, як лікар дав йому серце доброї людини?(Він почав відчувати те, що відчуває людина.)
-Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?(Під високим дубом сидів нерухомо хлопчик.)
-Що могло статися з хлопчиком?(Він міг замерзнути)
-Що сталося із серцем чоловічка від розпачу?(Воно пройнялося жалем, спалахнуло і загорілося яскравим полум’ям.)
-Чи вдалося врятувати хлопчика?(Так, він зігрівся і пішов, навіть не зрозумівши, хто його врятував. )
-Що залишилось від дерев’яного чоловічка із добрим серцем?(Жевріючі вуглинки та обпалена голова з сумними очима)
-Прочитайте, чому його очі були сумними?(Бо йому було жаль інших деревяних чоловічків)
-Як ви розумієте останні слова героя казки?(Жаль, бо вони ніколи не пізнають ніяких почуттів)
-Чи можна вважати його героєм?(Так, бо він врятував життя хлопчику ціною свого життя)
-А як би , на вашу думку, склалося життя чоловічка, якби він обрав інше серце?( Він би був або байдужим, або злим, або таким, що дбав тільки про себе і тоді не врятував би хлопчика.)
Вправа «Встанови відповідність»
Характеристика головних персонажів. Вправа «Встанови відповідність»
Дівчинка                                              
Хлопчик   (не можливо встановити)           Добра
Лікар                                                       Зла
Плем’я дерев’яних чоловічків              Байдужа
Допитливий дерев’яний чоловічок

Мовно-логічне завдання
 Робота в групах
°        1. Високий рівень. Складіть вірш – сенкан про серце.
°        2. Достатній рівень .  Прочитати прислів’я, роз’єднавши слова. Яке з них виражає головну думку казки?
°        3. Середній рівень - Біля кожної ключової фрази поставити правильний порядковий номер.

  • o                        Племя  деревяних чоловічків
  • o       Незвичайна гостя
  • o                         Лікар,що міняє серця
  • o                         Нелегкий вибір
  • o                        Життя чоловічка з серцем
  • o                       Полумяне серце зігріває хлопчика
Хто виконав завдання правильно - в свою «Таблицю успіху» додайте бали.

Технологія  «Вирішення проблем»
-Як ви вважаєте,чи правильно вчинив деревяний чоловічок?
- А як би вчинили ви?
-Яка людина могла б вчинити по-іншому ? (Зла, байдужа,егоїстична.)
- Яка тема цієї казки?( Як дерев’яний чоловічок отримав серце доброї людини і загинув, рятуючи життя хлопчика.)
- Яка її головна думка?(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і ,навіть, жертвувати ним заради іншої людини)
- Чому цей твір можна назвати казкою?(Бо в ньому описано такі події, яких не могло відбуватися насправді.)
- Ну а зараз давайте допоможемо нашому гостю обрати серце.
То ж яке серце ви йому запропонуєте?
- Чому?
-Які скарби містить у собі серце доброї людини?(Добро, любов, співчуття, радість, щастя…)
-У вас на парті є маленьке серденько. Напишіть, який скарб ви йому даруєте.
( Діти пишуть на сердечках і вкладають у велике серце. Його прикріплюємо чоловічкові.)
-Я думаю, що з таким чудовим серцем деревяному чоловічкові буде дуже добре. Він пізнає багато чудових почуттів: радість,щастя, співчуття, любов…І щойно він повернеться у свій казковий ліс, то одразу оживе.
V. Етап рефлексії
Повернемось до завдань уроку. Чи впорались ми з ними?
Цей урок мене навчив
    Читати казку
    Передбачати розвиток подій у творі
    Працювати в групах
    З'ясовувати, для чого людині серце
    Розкривати зміст казки

-Що ж треба цінувати?( Скарби людського серця)
Оцінювання
-Молодці, діти,ви добре попрацювали сьогодні на уроці. Я дуже задоволена вами.
Відкрийте свою  «Карту успіху» і до отриманих балів за активну роботу на уроці додайте   3бали: ( прізвища учнів)  2 бали, 1 бал:
-Піднесіть руку ті, хто отримав 12?
-Хто -11? 10? 9?8?7?                   -Хто нижче?
Домашнє завдання
-Вдома ви продовжите роботу над казкою. Оберіть завдання, яке б ви хотіли виконати.
   *Прочитати казку,діалог читати за ролями.
   *Прочитати і стисло переказати казку.
   А наш урок добіг кінця. Я думаю,що він залишив свій слід у вашому серці і бажаю, щоб ваші маленькі дитячі серденька були тільки добрими.  Любі діти,  я всім вам бажаю мати ве­лике і світле серце, як у цього незвичайного дерев'яного чоловічка, були такими ж добрими,
чуйними й уважними до інших.
 А в дарунок залишаю мультфільм, який можете подивитись прямо зараз.